sunnuntai 2. helmikuuta 2014

deestä



Mä oon syönyt d-vitamiinia syksystä asti joka päivä. Melkein ainakin!
Enkä oo ollu kertaakaan kipeänä.
En tiedä onko niillä syy-yhteys mutta musta tuntuu että
oon saanu siitä vastustuskykyä, niinkuin se lupaileekin.
Toi salmiakin makuinen on tosi hyvää. Auttaa ihan karkinhimoonkin. ;)
Toinen purkki meillä on appelisiinin makuinen (25mikrogrammaa), se on lasten mieleen.
 Nykysuositus on 10mikrogrammaa mutta se on tosi alhainen, mä otan välillä jopa 50, 
lapsille 20. Ja ruuan kanssa täytyy ottaa jotta imeytyy.

Tänään olin naapurissa Arctic Nutrition-kutsuilla.
Siellä puhuttiin kovasti ravinnon merkityksestä ja ykkösjuttuna
painotettiin tuota d-vitamiinia (olin kyllä kirjoittamassa tästä muutenkin!).
Kuulin että ennen vanhaan suositus olisi ollut moninkertainen ja sitä on
sitten vuosien saatossa vähennetty ihan liian alas.
Suositeltiin tuota 50mikrogrammaa.
 Mä olin huippuonnekas ja voitin D-vitamiinipurkin kotiin!
(Eikä se ollut tuo kaupan salmiakki..)


 


Viimeviikolla syötiin mm tonnikalasalaattia ja kanakeittoa.
Kanakeitosta tuli toosi maukasta kookosöljyn, inkiväärin ja persiljan kanssa.
Harmi vaan että lapset blokkaa "paistetut vihannekset" pois..
Täytyy sitten vastapainoksi tarjoilla porkkanaa ja sen sellaisia raakana.

B on kyllä meidän perheen reippain marjojen syöjä, kaivelee niitä itse pakastimesta.
Eilen oli ottanut puolukoita ja tyrnejä.
Aamulla pyysi punaviinimarjoja.



4 kommenttia:

  1. En oo syönyt D-vitamiinia vuosiin, enkä oo juur koskaan kipeä. Syön kyl chia-siemeniä joka päivä, niissä on kans vaikka mitä hyviä jutskia. :) Toi salmiakin makuinen vitamiini vois olla kyl hyvää. Söisin niitä varmaan koko purkillisen kerralla, oon salmiakin suuri ystävä. ♥ Onneks on matala verenpaine niin on varaa syödä...

    VastaaPoista
  2. Mä söin viime talvena juurikin noita salmiakin makuisia ja flunssa pysyi poissa. Tänä talvena en oo muistanut hankkia ja kolmas flunssa meneillään. Uskon Deehen!

    VastaaPoista
  3. varmasti toisilla on taipumusta sairastella enemmän kuin toisilla :) mut ei täällä kyllä aurinko juuri d-vitamiinia anna (kesälläkään jos käyttää voiteita).. Ja kyllähän luonnontuotteissa hyviä jutskia on paljon! mä en oo noita Chia-siemeniä syöny koskaan, mut pellavarouhetta joskus lisään jukurttiin ja marjoja kanssa. Maidostakin saa kyllä deetä mutta tuskin riittävästi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oo koskaan juonu maitoo enkä juo... ! :-) Rahka saa riittää. Maito on niin hirveetä ettei sitä voi juoda. Tai no, jotkut voi mut mää en. *purautus* Ennen vaikka raakaa kossua. :-D

      Poista